Utredningar och regler
Vad gäller för kunden?
Det är kunden (försäkringstagaren) som har bevisbördan på att skadan har inträffat. I de allra flesta fall räcker det att man som privatperson gör det mer antagligt att försäkringsfall har inträffat.
I vissa situationer, samt alltid för företag, kan det krävas att kunden gör det klart mer sannolikt att försäkringsfall har inträffat. Det är alltså en högre bevisbörda för kunden. Den högre bevisbördan gäller då kunden själv varit närvarande vid händelsen, exempelvis trafikolyckor, rån och misshandel.
Utöver dessa två beviskrav finns även regler som säger att kunden ska styrka sitt innehav. Ordet styrka är ett juridiskt begrepp och talar om att bevisen måste vara tydliga och svåra att argumentera emot. Som exempel så används kvitton, bilder och transaktionshistorik för att bevisa (styrka) sitt innehav av t.ex. en mobiltelefon.
I alla försäkringsvillkor, samt försäkringsavtalslagen, framgår det att kunden måste samarbeta med försäkringsbolaget vid en skada. Det kan bland annat handla om att göra en plats tillgänglig för besiktning, skicka in de underlag som bolagen önskar eller att finnas tillgänglig för samtal.
Regler för försäkringsbolaget
Det finns en uppsjö med regler som försäkringsbolaget måste hålla sig efter. När det kommer till utredning av oklara försäkringsfall finns det än fler, både rekommendationer och mer tvingande regler.
Branschorganisationen Svensk försäkring har sammanställt en riktlinje med regler för hur en utredning ska bedrivas. Vill du läsa den så finns den här. Riktlinjen innehåller bland annat information om att en utredning ska bedrivas skyndsamt, att försäkringstagaren ska informeras om utredningen och att utredningen ska bedrivas objektivt.
I försäkringsavtalslagen framgår det också att försäkringsbolagen har 30 dagar på sig att ersätta kunden, efter att de ha fått ta del av allt material de behöver för sitt beslut.
I alla villkor finns det undantag när försäkringen inte gäller. Det brukar även finnas det som kallas för aktsamhetskrav eller säkerhetsföreskrift. Om försäkringsbolaget åberopar något av dessa tre saker så är det de som tar på sig bevisbördan vilket betyder att det är försäkringsbolaget som måste bevisa (styrka) att kunden t.ex. har brustit mot ett aktsamhetskrav.